april 2019 | Het klinkt je vast niet als groot nieuws in de oren, dat voorlezen belangrijk is voor de taalontwikkeling van je kind. Maar dat het zóveel bijdroeg aan vooral de woordenschat van jonge kinderen, daar keken wij ook wel even van op. Het afgelopen najaar volgden Christel en Lotte een cursusdag over het vergroten van de woordenschat bij kinderen. Hoe doe je dat op een effectieve manier? We kregen verschillende handvatten en tips, maar wat er vooral uitsprong is het enorme effect van voorlezen. Het voorlezen van prentenboeken is goed voor de ontwikkeling van de woordenschat.
Passende prentenboeken
Door steeds een week lang hetzelfde boek voor te lezen en belangrijke woorden spelenderwijs te bespreken, bouw je langzaam maar zeker aan een stevige woordenschat. Wist je trouwens dat je met elke dag voorlezen de woordenschat per jaar met zo’n 1000 woorden vergroot? En dan tellen we het effect van logopedie nog niet eens mee. Daarom zeggen wij nog vaker dan eerst: ga naar de bieb en misschien ook eens naar een boekwinkel. Ga op zoek naar leuke verhalen voor je kind, passend bij de leeftijd. Vraag medewerkers eventueel om advies over welke boeken bij de leeftijd van je zoon of dochter passen. Kijk dan ook naar de plaatjes of tekeningen bij het verhaal. Spreken ze aan? Want mooie, duidelijke tekeningen ondersteunen het verhaal en maken het aantrekkelijk.
Een stripverhaal lezen, dat mag ook. Want een strip heeft ondersteunende plaatjes en ook tekstballonen. De teksten in strips zijn kort en door de ballonnen goed te overzien. Of kies een digitaal boek, op wepboek.nl of youtube. Probeer de verhalen samen te lezen of te beluisteren. Zo kun je over de nieuwe woorden praten, de woorden herhalen of het verhaal door het kind na laten vertellen. En samen lezen is niet alleen heel nuttig, het is ook nog eens hartstikke gezellig.
Oudere kinderen in de bovenbouw worden vaak niet meer voorgelezen. Toch is het erg belangrijk dat ze wel zelf blijven lezen. Dat mag een spannend verhaal zijn of een informatief boek maar een stripboek is ook een prima keuze. Zo maken ze kennis met begrippen die wat abstracter zijn en met woorden die je niet dagelijks tegenkomt. Denk dan aan woorden als ‘bovendien’, ‘reusachtig’, ‘temperatuur’, ‘snauwde’, ‘mompelend’ en ‘verwonderd’.