november 2021 | Morris en ik (Christel) hebben in november 2021 bij Pets4Care de cursus Team AAI (Animal Assisted Interventions, level 1) afgerond. Hier heb ik geleerd hoe ik de hond op een verantwoorde wijze kan inzetten bij de logopedische behandeling. Vanaf nu zijn we een officieel gecertificeerd team. Sindsdien is Morris zo nu en dan aanwezig op de locatie in de Reeshof om als therapiehond de logopedische behandeling te ondersteunen.
“Een therapiehond bij de logopedie? Wat doet die dan?”
Die vraag krijg ik vaak als ik vertel dat ik Morris inzet bij de behandeling. In de praktijk behandel ik veel kinderen met taal-, stem- of articulatieproblemen. We oefenen vaak met werkbladen en spelletjes. Maar hoe leuk is het als je ook nog met een hond erbij kan oefenen?
Morris zorgt voor extra plezier en motivatie in de behandeling. Ook kinderen die erg verlegen zijn, komen vaak wat sneller los als er een hond bij betrokken is. Zo wordt het makkelijker om communicatieve vaardigheden te oefenen.
Wanneer ik denk dat de aanwezigheid van Morris bij de behandeling meerwaarde voor de therapie heeft, bespreek ik dit vooraf met de ouders en het kind. Wanneer zij hier positief tegenover staan, volgt eerst de voorbereiding: we kijken samen in een fotoboekje. Hoe ziet Morris eruit en waar houdt hij van? En hoe kunnen we het beste met Morris omgaan?
Morris is in het begin vaak wat afwachtend (“een verlegen jongetje” zeg ik wel eens) en moet eerst even wennen en de boel verkennen. Daarom wil Morris bij een eerste ontmoeting graag even snuffelen om kennis te maken. Iets lekkers geven zorgt vaak voor een fijn moment als eerste contact. Doordat we hierbij een “snuffelhandschoen” gebruiken, is het voor het kind minder spannend omdat zijn snuit niet direct de hand aanraakt. Als kind en hond gewend zijn, gaan we met de oefening aan de slag.
Een paar voorbeelden
Oefenen met de uitspraak van de medeklinkercombinatie ST-
We hebben stokken verzameld: een dikke stok, een dunne stok, een kromme stok, een gebroken stok, enz. Het kind kiest 2 stokken uit en legt deze aan de andere kant van de kamer neer.
Morris zit op zijn matje te wachten totdat het kind ‘start’ zegt en dan kiest hij een stok. Welke stok heeft hij gekozen? Die leggen we op een stapel en we pakken vervolgens 2 nieuwe stokken voor Morris om uit te kiezen.
Morris heeft plezier met het verzamelen van stokken en het kind oefent de uitspraak van ST- in de woorden /stok/, /start/ en /stapel/.
Maar ook het oefenen van het taalbegrip en gebruik van voorzetsels
We verstoppen speeltjes of hondenkoekjes voor Morris. Hierbij krijgt het kind opdrachten als: “leg een koekje onder de kast/op de kruk/achter de koffer, enz. Morris wil maar al te graag helpen met zoeken. Daarna mag het kind de verstopplekken bedenken en benoemen.
Oefenen goed stemgebruik
Hoe kun je op een goede manier roepen zonder dat je keelpijn of een hese stem krijgt? Nadat we eerst binnen in de praktijk de juiste stemtechniek geoefend hebben, gaan we met Morris naar buiten. Morris zit op een afstandje en het kind roept zijn naam en geeft commando’s. Daarbij gebruikt hij een goede roepstem.
Het allerbelangrijkste is dat het plezier in het oefenen voorop staat. Zowel voor de hond als voor het kind. Maar als ik de glunderende koppies van de kinderen zie en de kwispelende staart van Morris, dan weet ik dat dat bij allebei wel goed zit.